78554
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
Příspěvky do konference:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)
- gupa (93.92.52.23) --- 25. 12. 2024
Re: Šťastné a veselé (78552)
Důchody rostou pomaleji než povinné odvody zaměstnanců a OSVČ.
Takže se to štěstí a veselí týká většiny populace.
Vánoce nemohou být nikde veselé a šťastné, jedině že by živé konspirace vedené špatně prodotační politikou byly sami se sebou spokojeni.
Přeji Všem hodně štěstí a rozumumu a aby se naučili číst statistiky a naučili se politiku a práci která neokrádá druhé. Husákovy děti nejsou nesmrtelná generace, co vím, víc jak deset procent vrstevníků které jsem ve vzdělávacím procesu potkal, je mrtva, dalších deset až patníct jich umře a nedožije se důchodového věku, takže nevím oco se opírají státní konspirátoři a političtí intrikáři, kteří kradou lidem jejich peníze pod rouškou tajemna a spravedlnosti a strachu z pádu důchodového systému.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78553
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 23. 12. 2024
Jsou Vánoce. Děkujeme EU!!! (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504) (78507) (78508) (78544) (78546) (78548) (78549)
Aha, takže od Nového roku už téměř 8000 za každý měsíc.<
Když jsem začínal, za necelých 7200 za rok pro sociální a zdravotní, mne to stálo po cca 38Kč výkupních za kilo medu 189 kil.
Nyní, prý je lépe! 96000Kč za rok pro sociální a zdravotní po 100-120Kč výkupních mi dělá to, že musím dát do výkupu až 800kg medu. A to se výkupci hodně škrábou a nechcou med za 100Kč protože ho dovezou za mnohem méně.
DÍKY EVROPSKÁ UNII, MÁME VÁNOCE TAK DĚKUJEME EU!
To je realita a čísla okolo nákladů včelaře na minimální zálohy zdravotního a sociálního pojištění na časové ose za posledních 30 let.
Musím připsat, že když jsem před 30 lety začínal, hodně chovů se rušilo kvůli nízké ceně za med, protože se začala rozpadávat výkupní síť, krachuje za nedlouho Předboj, začalo se zdražovat podle Klause, vstupovaly jsme jako svobodný stát do EU a do NATO a byly zimy jak se patří docela studené, bylo aktivních mnoho tisíc Ha sadů a původních entomofilních osiv na olej, které dávaly spolehlivě nektar každý rok, nebylo takové sucho jako nyní.
Kdo včelaří nyní musí vědět, že bylo lépe a přitom to lidi jako chovy balili protože včelařit a nebo koupit hotový med je vždy jen o nákladech a ochotě vydat energii.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78551
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:1028:96c4:8366:3f46:7435:80f5:45bb) --- 22. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78537) (78539) (78541) (78542)
Souhlasím s tebou gupo,že píšeš o vyrušování vcel a nezpochybnuješ účinnost.
Takže účinnost je ověřena, záleží na citlivém provedení aby se vcely moc nerozrušili.
V období prosince zhruba do vánoc se da najit pár dnů s teplotou lehce nad nulou, opatrně otevřít, pokapat je otazka chvile. Jako alternativa k aerosolu. On ten aceton je taky dokáže pěkně rozrušit.navic amitraz ma diskutabilní účinnost poslední dobou.
Ja dělal pri +3 °C a včely vůbec nevyletovaly. Seděly pěkně v chumaci.
Co se týče okyselení a vlivu na trávení, k tomu jsou protichůdné informace. Treba Jiří vitamvas používá clonu km celé podletí až do podzimu...
Prostě musíme zkoušetco komu bude fungovat. Vyzkumák nám nepomůže
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78550
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 22. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504) (78507) (78508) (78544) (78546)
hlavní výdělečná činnost a platil by každý měsíc likvidační výpalné k 6 tisícům Kč<
Už jsem to tu asi psal asi před pěti lety že to stoupá v přímé úměrnosti, za deset let to bude k 200t za rok. Přitom životní úroveň klesá. Kompletně se přetočily částky za zboží, což znamená že při doskoku nyní přijatelných cen po zvednutí životní úrovně v Číně a Indii, to bude pro výrobu a služby likvidační ještě více. Nikdo s energií která stojí pětkrát tolik nic vyrábět nebude, automobilový průmysl který byl dlouho pevný padá nyní.
Včelařství padlo vstupem do EU, velkobaliči mají plné sklady levného medu pro zvedání marží je dost levný a dost trvanlivý na hodně dlouho.
Stoupají jen státní a obecní poplatky za služby a daně a kontroly. Zpětné financování luxusně placené státní byrokracie z bídy se děje špatně. Daně výhledově klesat nebudou a poplatky budou stále nové a další jako emisní povolenky atp. Byrokrati si neuvědomují, že jsou poslední v řadě ke změně směrem k propouštění díky umělé inteligenci která nahradí jejich práci.
Ideální by to bylo aby stát řídila umělá inteligence a banda IT umělců, k čemuž to směřuje, jenže inteligence může nahradit hodně institucí a orgánů a úřadů a služeb státní moci, jenže čeká se nato, jak dopadne Ukrajina a jestli pyramida západní Evropy bude mít co a z čeho sosat, protože EU je založena na DPH a nabírání nových členů u kterých jsou obrovské rozdíly v životních úrovních a to znamená i v možnostech a maržích. To zažíváme jako obor nyní v medu už od vstupu ČR do EU.
2025 min. zálohy
4759,-Kč OSSZ
3143,-Kč VZP
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78548
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 22. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504) (78507) (78508) (78544)
Tak mi to došlo.....domerka na dani plus penále za poslední roky 355 000 Kč.<
Na Čubu skočili, když kraj neměl peníze. Když došli, tak se jich zeptal rovnou soudružsky kolik a bylo to sečtený a hotový. Nějak se pomotali, něco prohlídli, sepsali to a odešli. Je to v dokumentu na youtubu. A jaký to byl straník, peněz jim dal asi dost. Ta chvála na sjezdu. Po sametovce to rovnou vzdal, lidi komunisty už nepotřebovali když měli tu svobodu. Počítače mohl dovážet a prodávat už kde kdo.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78547
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 22. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504) (78507) (78508) (78544)
"když to teď zhodnotíme tak dělat včely na med je úplně k hovnu...to se nevyplatí dělat a když oddelky tak se živnosti taky ne."
a.
Nevyplatí se to, když to je jako hlavní živnost neboli hlavní výdělečná činnost. Aby se to vyplatilo a minimální povinné odvody ze zdravotního a sociálního neboli výpalné státu, že člověk podniká, nebyly likvidační, musel by mít člověk z toho včelaření každý měsíc čisté příjmy blízké aspoň minimální mzdě. Což je dneska roční čistý příjem nějak nad 200 tisíc Kč čistého. Což ve včelaření znamená včelařit ve velkém.
Ale může se to vyplatit, když člověk je například běžný zaměstnanec nebo důchodce nebo studuje vysokou školu atd, protože potom může podnikat jako ve vedlejší výdělečné činnosti. Potom platí zdravotní a socíální odvody jen jako dodatek k zdravotním a sociálním odvodům z "hlavní výdělečné činnosti neboli jako skutečný podíl z toho, co navíc vydělal.
Jenom musí dbát, aby příjmy příliš nekolísaly, aby jeden rok neměl velmi vysoký příjem a další rok malý, protože odvody z sociálního a zdravotního jsou počítány z výdělku předchozího roku a je nebezpečí, že by v roce s malými příjmy měl problém s vysokými odvody z předchozího roku.
A kdyby jako zaměstnanec byl propuštěn a nenašel jinou práci, musel by okamžitě to podnikání ve včelaření zarazit, protože by se jednak podnikání stalo automaticky hlavní výdělečná činnost a platil by každý měsíc likvidační výpalné k 6 tisícům Kč a jednak by neměl přístup k evidenci na ÚP a k podpoře v nezaměstnanosti a dávkám.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78546
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 22. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78538) (78540)
"Včela má několik úrovní klidu a spánku podle okolností."
a.
Tak určitě má několik úrovní klidu a spánku. Tady ale myslím situaci v zimě, řekněme tak od druhé poloviny prosince po začátek nového roku. Kdy po období teplejšího počasí, jako je ve dne trošku nad nulo a v noci trošku pod nulou a bez sněhu zima přeřadí na "vyšší kvalt" a delší předpověď počasí uvádí na minimálně týden pořádné ochlazení. Teploty trvale pod nulou nebo přímo silný mráz a na silnější vrstvě sněhu, což logicky příchod mrazů vyžaduje, aby teplo vycházející z půdy bylo izolováno a neoteplovalo vzduch.
Ale v té době je ještě pořád teplota nad nulou nebo dokonce mírně zvýšená, pouze se to projevuje větrem a silnějším sněžením. A možná tou změnou tlaku. A právě v té době jsou včely víc slyšet, jak se uvnitř hýbou. A zřejmě s nějak připravují na to ochlazení.
a.
Co se týká zimního pokapání šťavelkou, já jsem všude četl, že to má být náhrada posledního zimního ošetření aerosolem na začátku prosince. Tudíž se to má dělat v době, kdy je ještě relativně teplo a včely se pohybují mnohem víc, takže o nastříkaná kyselinu se snadno podělí rovnoměrně všechny včely a jsou tak méně namáhané. Plus jak mají ještě před sebou období určitého tepla, stihnou relativně rychle tu kyselinu neutralizovat a tak snížit dobu jejího nepříznivého působení na včely. V tuto dobu o vánočních svátcích už přicházejí mrazy a podle mého názoru tak na včely velmi tlačí současně ty velmi nízké teploty a současně potřeba vyrovnat se se šťavelkou a toto současně buď znamená jejich velké opotřebené nebo to, že jsou pod vlivem šťavelky po celé období těch velkých mrazů a vyrovnají se s ní až po oteplení během oblevy.
Co se týká vylétání včel při aplikaci šťavelky za vyšších teplot, podle mne se to dá celkem dobře zvládnout, když se to bude dělat potmě. Za světla se uvolní díly přilepené propolisem, aby se to při aplikaci nemuselo násilím odtrhávat od sebe a tím včely vyrušit a večer potmě včely odkryjí a šťavelka tam nakape.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78545
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:401a:d53a:1:0:e5c8:5818) --- 22. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504) (78507) (78508)
Tak mi to došlo.....domerka na dani plus penále za poslední roky 355 000 Kč.
Odůvodnění že jsem podnikal jakoby ale nezřídil si živnost.....můj argument že jsem ze dvora neobstál. Ba naopak mi ještě přitížil. Prý ze dvora neznamená jako načerno.a prodej oddelku musím mít vždy živnost...když to teď zhodnotíme tak dělat včely na med je úplně k hovnu...to se nevyplatí dělat a když oddelky tak se živnosti taky ne......no takže jsem se s rodinou domluvili že končíme. Všichni zrušíme naše chovy......krásný vánoce všem....no mi už je krásný máme i d dárkem.....
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78544
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 22. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78537) (78539) (78541)
Tos asi blbě poslouchal. Zrovna přidal zimní pokap kš velmi propaguje. <
Poslouchal jsem dobře a pozorně, co respektuji, že chtěl A. Přidal vypnout veškerou záznamovou techniku kvůli lidem co se chytají informací které blbě chápou, tz. i kvůli tobě, protože kdybych ti přehrál nebo přepsal obsah přednášky, tak by jsi se vůbec semnou nehádal a ti ostatní zdejší diskutéři z minulých let by sem popsali, jak krásně v zimě pokapali hádali se, ukazovali ten tvůj článek, ale jak dopadli. Nic, žádná zpětná vazba, klid po pěšině.
A já vím jak může takový pokap dopadnout, testoval jsem KŠ v mnoha variantách na více stanovištích. A pouze pokap okolo Vánoc a později, neměl smysl. Odnesla to zimní generace mnohem dříve než měla, výchova plodu na jaře byla opožděná. Samozřejmě že to může u někoho dopadnout jinak, ale já to testoval dvě sezony a viditelně po špatných zkušenostech se na pokap dívám jako na problematickou práci se špatným koncem a ztrátama v období co nastane. Vč. překyselení včelstev a následných problémů s obranyschopností včelstev. Protože Volátko a žaludek včely by měl být logicky a správně kvůli pukání pylových zrn alkalický. Takže kyselé clony mají nedozírný a dlouhodobý vliv na včelstva a to následně i na jejich přirozené roje a člověkem udělané oddělky.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78543
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 21. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78537) (78539) (78541)
V r. 2015. Účinnost zpochybňuji kde? Nepíšu o něčem jiném? Očem? Otom samé co je v tom tvém odkazu do MV.
O rozrušení včel. Tak si ten svůj odkaz přečti a zjisti co je tam psáno o vyrušení včelstev. V podstatě je to problém, to mi říká ten tvůj odkaz a to tak, že je potřeba vylepšit aplikační postupy aby se včely ošetřili bez nějakého rozebírání.
cituji:
Stávající pokus sice prokázal, že účinnost je i tak vysoká, ale přesto se doporučuje pokus opakovat v různých podmínkách. Ověřovat techniky omezující rušení včelstva v zimě při zachování vysoké účinnosti KŠ je proto dále žádoucí.
Souhlasíš že píšu stále a jen o vyrušení u pokapu KŠ okolo Vánoc? A když si zalistuješ zde, je to stále stejné, každé Vánoce zde někdo začne zkoušet a kapat a stále ta stejná písnička ode mne, že se může dočkat pokálených včelstev nebo přibržděného vývoje přes sezonu, v rozvoji na jaře se vidí rozvoj do opadu zimní generace. Otom v tom odkazu je také prd. Je tam jen že:
cituji:Mezi včelstvy ošetřenými jednou nebo dvakrát KŠ nebyl v předjaří zjištěn rozdíl v kondici (síla včelstva, zimovatelnost, množství plodu apod.).
...
Ale předjarní rozvoj je oničem, hlavní je jaro, ne předjaří, duben a počasí během něho, protože to počasí plus opotřebení dělnic dělá před česny ztráty, ty jsou zpravidla v dubnu. To jsou každoroční ztráty při výměně generací. A v dubnu se v našich polohách děje mnoho důležitých věcí které navazují na situace z předjaří a března a o dubnu se v práci a článku nepíše.
Píšu to správně a pravdivě?
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78542
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 21. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78538)
Snad se připravují na snížení teploty, ale hejbou se a jsou z úlu slabě slyšet, i když se s nimi nehýbe.<
Včela má několik úrovní klidu a spánku podle okolností. Klid může být třeba mimoletový během letové sezony. Záleží opravdu na datumu kdy to bylo provedeno, aby šlo určit, jaká úroveň klidu zrovna asi byla podle probíhajícího počasí a letových dnů. Úroveň spánku je nejkritičtější, neznamená, že když je zima a stěhují se včely např v listopadu o sněhu, nebyl nakonec do třech týdnů nějaký prolet a následný deep sleep, s pevným chomáčem, který je základem zdravého zimování bez průjmu a zbytečně neefektvní spotřeby zásob.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78540
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 21. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536) (78537)
To jsou spekulace. Pokap se používá mnoho let v zahraničí i u nas na stovkách tisících včelstev.<
To může být zavádějící omyl. A spekulativní otázky jsou základem zdravého poznání pravdy. Po poznání pravdy zpravidla ale každý jen lže aby svůj omyl skryl. Takže jsem zvědav jaký bude po čtvrté sezoně praxe u nadšeného poznávání pokapu o Vánocích výsledek.
Byl jsem na poslední přednášce v mém životě asi před dvěma lety, s A. Přidalem, a nejsem si vědom že by pokap interpretoval v období Vánoc. Vím, že šlo o podletní boj touto metodou. A nebyl nic moc, chyba byla prý u pomocníka. Jak si vzpomínám, bylo něco v pravidelnosti zanedbáno, jako že pokap byl proveden později a včely se i přes tyto zásahy na daném kritickém stanovišti odporoučely do nebe.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78539
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 21. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535) (78536)
Jsem jednou takhle v zimě za podobného počasí převážel včely z lesa domů. Na obyčejném dvoukoláku neodpérovaném. V jednom nástavku. Doma ještě přenesl v ruce x desítek metrů z cesty na zahradu, a uložil ne stojan. Zůstaly pěkně v zimním chumáči, ani se nepohly.
Ony se ty vibrace leckdy přeceňujou.
Je pravda, že jak se mění počasí nebo snad tlak, typicky jak bylo kolem nuly nebo slabě nad nulou jako nyní a přichází fronta, sněžení a po něm ochlazení a mráz, tak se hejbou. Snad se připravují na snížení teploty, ale hejbou se a jsou z úlu slabě slyšet, i když se s nimi nehýbe.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78538
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 21. 12. 2024
Re: Léčení (78532) (78534) (78535)
Pokapal jsem Varromedem. Šlo to pěkně. Zvednout víko, pokapat do uliček, zavřít. Ani ne minuta na vč. Jsem zvědavý na účinnost, jinak se mi to místo aerosolu jeví dobře.<
Co se asi stane se systémem, kterému se zatřesou otřesové senzory a kmičky starající se a chodící po zimním chomáči roznášejíc krmě dostanou navíc pěkně kyselý elixír?
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78536
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:1028:96c4:8366:3280:4fd4:4194:71e4) --- 18. 12. 2024
Léčení
Dnes a zítra ma být odpoledne kolem 10 stupňů. Chystám se provést poslední letošní ošetření. Fumigaci. Myslím, že je naprosto zbytečné tahat se s kompresorem a dělat aerosol.
Na pokap kš je zas asi moc teplo. Co říkají, Myslím že má být pod nulou, aby včely pri pokapáni nevyletovali.
Jaké máte zkušenosti vy?
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78532
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 18. 12. 2024
Re: Vykrádání včelstev (78527) (78529) (78530)
Připadá mi z této publikace kterou jsem záměrně vyhledal coby nejstarší včelařský exemplář digitalizovaný v knihovně na českém internetu, že "škatule" doslovný termín a manipulace se soušemi, bylo tak záměrné, že později Langstroth už jen tento včelařský postup obšlehl a opatentoval.
Věřím tomu, že už v době 1817, tz. ne v r. 1867 kdy byl patent udělen US. úřadem, se v Evropě již s rámky manipulovalo. Včetně pozorování a popisování včelích mezer.
Takže toto píšu, protože samotné pohyblivé dílo, mi připadá, vzniklo kvůli spojování a redukcím včelstev, které nahrazovalo v té době dušení a jiné mordování. Ne kvůli medobraní. Hruška v podstatě vzal už jen tento rámek nebo loučku ze souší a začal s ní v pozdře o hůl točit.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78531
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 17. 12. 2024
Re: Vykrádání včelstev (78527) (78529)
Jinak se vylupování dá chápat jako opatření přírody proti převčelení, při vylupování včelami z cizího stanoviště je obrovský rozdíl, jestli je to cizí stanoviště vzdáleno 100 - 200 metrů nebo kilometr nebo dva a víc kilometrů. Co si včelař může dovolit, co se týká síly včelstva či otevření česen atd bez loupeže, když je vedlejší včelař vzdálený kilometr, dva, si vůbec nemůže dovolit, když je soused 100 - 200 metrů.<
Už v r. 1817 se umělo spojovat a doporučovat (přikazovat) proti utrácení včel spojování. Vč. oddělků.
Takže v r. se vědělo, že zimovat hodně včelstev je chybné a literatura z té doby popisuje docela přesně jak se spojování má dělat.
výstřižek:
Zprawa wčelárska o Opatrowanj Wčél w dwogitých Vlěch, s zwlásstnjm ohledem na Magazýni, Kláty a Kosse
Autor
Čaplovič, Ján
J. B., J. B.
str.59-59
Spojování jest nejužitečnější prostředek a nadevšechno jiné se poroučí. Již má-li kdo úly duplované, medem sice skromně,ale včelami dostatečně naplněné, tedy než jim odejme, způsobem již vypsaným, polovice chudobnější,a nechť jim připojí polovice plné,od dobrých úlů odloučené,a k těmto připojí oné chchudší polovice. Skrze to zaměnění (přečarování) získá mnoho.
Hle jak na včelách, takna med chudé,nechť se konečně kasíruji; avšak nemusí včely vymordované (vydušené) býti ...
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78530
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 17. 12. 2024
Re: Vykrádání včelstev (78527)
Pokud to je z úlu do úlu na vlastním stanovišti, tak se vylupující včelstvo dá poznat podle ruchu na česnu i hodně pozdě k večeru nebo časně ráno. Oproti běžné snůšce z venku.
Jinak ale bývá problém v úlech, zvláště česno v úlovém dnu u trochu slabších včelstev je pozvánka pro zlodějky, stejně tak jako netěsnící nástavky, ze kterých uniká vůně včelstva. V obdobích, kdy je nebezpečí vylupování, je třeba používat jen očka a ty ještě mít zůžená. Uvnitř úlu je potom pozvánka pro zlodějky, když plod, respektive centrum včelstva je vzdálené od očka, strážkyně potom často česno opustí a přenechají ho lupičkám.
Jinak se vylupování dá chápat jako opatření přírody proti převčelení, při vylupování včelami z cizího stanoviště je obrovský rozdíl, jestli je to cizí stanoviště vzdáleno 100 - 200 metrů nebo kilometr nebo dva a víc kilometrů. Co si včelař může dovolit, co se týká síly včelstva či otevření česen atd bez loupeže, když je vedlejší včelař vzdálený kilometr, dva, si vůbec nemůže dovolit, když je soused 100 - 200 metrů.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78529
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (91.221.213.87) --- 16. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510) (78520) (78523) (78524) (78525)
Jo to univerzální pravidlo - vybíjení roztočů na minimum - přemetání, odstraňování plodu, termické ošetření, klíckování, KM, KŠ několikrát atd ... určitě funguje, jsou takoví co neměli ještě úhyny, prostě hlídají důsledně jen varoa ... já jim to věřím ... ale je to cesta kam ?
DOL prý staví novou halu na léčiva, nevíte už je hotová? Bude stačit? :-)
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78526
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (91.221.213.87) --- 16. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510) (78520) (78523) (78524)
Zkuste nepoužít KM, zakrývá podstatu problému, vyhání nakažené včely. Viry se najednou projeví a budou držet celou sezonu i bez roztočů. Pak samozřejmě platí že čím víc VD, tím větší šance že viry zesílí a překlopí se do kolapsu a nákaza se šíří včelstvem, VD od té chvíle nehraje roli.
Včelstvo stále žije, líhnou se ale v podletí všechny nové včely nakažené a krátkověké, proto napodzim najednou zmizí odletí nebo pokud je ještě teplo tak migrují do vedlejšího úlu a ještě ten den přivolají rabovky v původím mateřském úlu.
I včelstva na stanovišti původně odolnější (např. jiná plodová křivka) nebo jen tím že měli málo - podprahové množství VD, na tom stanovišti nakonec padnou ve stejný čas nebo jen pár dní po první vlně kolapsů - ten tlak virů v padajících včelstvech při přelétávání, migraci, rabování je tak silný že se přenáší na celé stanoviště. A stejný včelař druhé stanoviště 2km dál - bez úhynu, klid. Stanoviště funguje jako celek. Vliv může mít i Nosema C, bylo to popsáno už vícekrát. VD je jen spouštěč. Každý rok je jiný práh potřebného množství VD ke spuštění kolapsů. Proto píšu někdy tisíce VD žádné kolapsy, jindy stovky VD a stanoviště pryč.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78525
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 16. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510) (78520) (78523)
Tak bude asi nutné změnit přístup. Místo mechanického počítání roztočů se zaměřit na protivirové přípravky a na posilování přirozené odolnosti včelstev. A roztoče brát už jenom jako doplněk k zamezení šíření virů.
V první řadě potom na nějaké řešení převčelených míst, kde jsou včelstva podvyživená hlavně nedostatkem pylu a tudíž s malou odolností.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78524
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (93.92.52.23) --- 16. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510) (78520)
Virový rok, opakuje se to stále dokola akorát s čím dál větší intenzitou, prostě nepůvodní invazivní virusy a kdoví co ještě nosemy nepůvodní. Stačí pár set VD, to je nic.
Byly roky tisíce VD po fumigaci a minimální úhyny. <
Logicky takže roztoči byly prosti viróz.
A otázka zní, nakazil se roztoč od včely nebo včela od roztoče?
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78523
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 15. 12. 2024
Re: Racionalizace ve včelaření 2 - předpojatost tenkostěnnosti (25796) (25799) (78514) (78517) (78518)
"Řepka přínos 10kg sladiny na váze za den, malé úly se okamžitě zalejou sladinou a začnou rojit, řešení je nástavcový velký úl."
Buďto včelař včelaří pro med a potom potřebuje nástavkové úly s velkým půdorysem, jako je Optimál nebo Dadant. A musí k tomu mít i vhodné stanoviště s dostatkem snůšky. Nebo včelaří pro opylování a potom, pokud má nástavkové úly, potřebuje úly s malým půdorysem nebo klasické menší úly, třeba zadováky.
Ostatně pokud se včelaří pro opylování někde uprostřed vesnice, řepka bývá daleko a přínos z ní malý. A i kdyby nebyla daleko, dobrý včelař by měl zásahy v době kvetení řepky umět udržet včely bez rojení i na 2x12 nebo i na 2x10 rámcích 39x24. A jak zamezí rojení v době květu řepky a těsně po něm, dál už se v tom roce včely nerojí, pokud nejsou skutečně silně rojivé. Nebo pokud je nestlačí třeba jenom na 10 rámků 39x24.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78522
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (91.221.213.87) --- 15. 12. 2024
Re: Racionalizace ve včelaření 2 - předpojatost tenkostěnnosti (78519)
Po řepce zúžit na 2N znamená naráz useknout úl v plovině, horní polovinu medník a veškeré zásoby medu pro včely od půlky května někam skladovat (kam?). Zůstanou podní 2N hladové plodiště a vyhnané včely tvořící brady. Prakticky ukončená sezona pro včelaře. Takový americký styl, včely už daly, můžou se zrušit zredukovat.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78521
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (91.221.213.87) --- 15. 12. 2024
Re: Racionalizace ve včelaření 2 - předpojatost tenkostěnnosti (25796) (25799) (78514) (78517)
,,Což může být dnes výhodné v převčelených oblastech, kde bývá přes léto nedostatek snůšky, ale současně je dobré chovat nějaká včelstva pro dobré opylování ovocných stromů na své a sousedních zahradách. Případně udržení diverzity kvetoucích rostlin v okolí. Kdy chovaná menší včelstva v menších úlech mají nižší provozní náklady. Zejména spotřebu cukru na přikrmování přes léto a na zimování. "
----------------------------------------------------------
Malé hospodárné včelstva pěkné tak do přírodní krajiny. Řepka přínos 10kg sladiny na váze za den, malé úly se okamžitě zalejou sladinou a začnou rojit, řešení je nástavcový velký úl. V létě příjde opačný extrém- agrární poušť, hlad a udržet plodování a zásoby ve velkém úlu je problém, řešení je malý úl. Začarovaný kruh.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78518
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 15. 12. 2024
Re: Racionalizace ve včelaření 2 - předpojatost tenkostěnnosti (25796) (25799) (78514)
Pavel: "Na druhou stranu není zateplený kvůli ochraně včelstva před zimou..."
Taky to tak vidím.
Na druhé straně tenkostěnné úly jsou jednostěnné úly a ty jsou při srovnatelné hmotnosti levnější, pevnější a mají větší životnost. Hodí se ale pouze do snůškově velmi dobrého prostředí, protože se hodí pouze pro chov co nejsilnějších včelstev. Tam to kolísání teploty vadí jenom málo, protože silné včelstvo to dokáže ustát.
U izolovaných úlů, čím je úl víc izolovaný, tím víc je vhodný pro chov slabších včelstev, ale i delší přežívání včelstev v horším zdravotním stavu. Ale taky pro množení včelstev, odchov oddělků. Ovšem čím víc izolovaný úl, tím menší taky může být pro chov včelstev. Což může být dnes výhodné v převčelených oblastech, kde bývá přes léto nedostatek snůšky, ale současně je dobré chovat nějaká včelstva pro dobré opylování ovocných stromů na své a sousedních zahradách. Případně udržení diverzity kvetoucích rostlin v okolí. Kdy chovaná menší včelstva v menších úlech mají nižší provozní náklady. Zejména spotřebu cukru na přikrmování přes léto a na zimování.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78517
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 15. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510) (78512) (78513)
"Bude se kupovat co bude k prodeji. A ten atest pokud neznáš osobně prodávajícího taky není 100% záruka"
Tak stoprocentní záruka není nikdy, ale atestem, pokud si včelař oddělky přinese mor, se do toho prodávající namočí mnohem víc a tak si dá s morem větší pozor. A je tudíž výrazně menší pravděpodobnost, že se vědomě odváží prodávat oddělky s morem. Mohli by být snadno obviněni ze šíření nakažlivé nemoci.
A za to má být v nejhorším případě až tuším 6 let natvrdo, viz ti myslivci, co se "odvážili" vyčůrat na místě, o kterém vrchnost rozhodla, že se tam policejní odstřelovači budou za 18 melounů trénovat na prasatech podezřelých z moru (prasečího, ne včelího).
Přirozeně producent oddělků si cenu atestu nechá zaplatit v ceně oddělků, to se ale nedá nic dělat. Doba, kdy si známí včelaři takhle mezi sebou vypomáhali plásty s plodem a včelami, buďto půjčkou za oplátku příští roky nebo za nějaké kilo medu či podobné měny je dávno pryč.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78516
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- Pavel (178.255.168.115) --- 14. 12. 2024
Re: Racionalizace ve včelaření 2 - předpojatost tenkostěnnosti (25796) (25799)
Ve včelařstvíá jedna změna má vliv na několik skutečností. Nesouhlasím s tvrzením, že racioální je tenkostěnný úl. Zateplený úl má své nevýhody, nepopírám. Na druhou stranu není zateplený kvůli ochraně včelstva před zimou (i když včelaři v USA by mohli vyprávět, proč úly na začátku zimy izolují různými způsoby, němci kočovali do Itále kde přezimovali...), ale z důvodu ochrany před letními vedry - ne každý může mít stanoviště ve stínu. Kolik energie stojí letní chlazení v týdnech, kdy se ve vyschlé krajině špatně shání voda? Dále jsou výhodná na jaře, kdy od začátku března do konce května izolace mírní prudké klísání venkovních teplot. Pokud má jarní ohřátí úlu tak velký vliv na rychlejší jarní rozvoj, jak devastující vliv musí mít ochlazení příští týden? Tepelně izolované úly mohou mít zasíťovaná dna, která do března mohou být různě otevřená a od března různě zateplená- dle zkušeností každého včelaře.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78514
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:5013:913d:1:0:318e:c515) --- 14. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509) (78510)
Úhyny jsou. Vim o stanovištích kde je 50 - 80 % pryč. Žďársko, Havlíčkův Brod, Chrudimsko. Někde zůstalo 2,3 ze20.
Vetšinou přežívají oddělky ale Někde ani ty.
Bez plodové pauzy během roku to asi nepůjde. Jak na to už záleží na stylu vedení včelstva. Způsobu je víc.
Od výzkumaku ani ČSV pomoc nelze čekat. Hlavně že borci prosadili zachování zimní měli. Teď takoví co měli na jaře ve vzorku nulu čumí na prázdný úly. Vyšetření k ničemu.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78511
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:5013:913d:1:0:318e:c515) --- 14. 12. 2024
Re: úhyn včelstev (78509)
Včelstva hynou letos všude. A ve velkém. SVS dělá mrtvýho brouka. Raději zrušili povinnost hlášení úhynů bo stejně neví co stim.
Jaro začalo brzo, roztoči měli čas se namnozit víc než jindy.
Řádně léčená znamená co.? fumigace s plodem v říjnu, jednou formidol v létě bo gabony na který je rezistence..
Do toho virózy který se rozjedou nekdy i s menším počtem roztočů. Stačí aby včelstvo nebylo v kondici. Nisema, špatná výživa, pesticidy, .
Záleží taky na genetice a odolnosti včelstva.
To zas bude za rok morových pásem. Včelstva se budou nakupovat a vozit napříč ČR bez kontroly. A s nima roztoči, viry... nepříbuzným parením se zvedne odolnost a roztoč bude mit zas navrch.
To je ta globalizace...
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78510
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 4. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504)
Vy v tom máte moc jasno ale mě do smíchu mění ale věřte že realita je jiná.....a bude asi tvrdá pro mě
Dost tvrdá <
Nikdy nebyla doba že by někdo mohl jen tak prodávat chlast a vozit možně morová včelstva po republice nebo dnes za hranice.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78507
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 4. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503) (78504)
Nojo, kdo neví a nezná, ten obvykle zaplatí. To je bohužel realita.
Byla nějaká evidence příjmů z těch oddělků a medoviny a zdanění příjmů nebo nebylo nic a napálili ti to podle fotky a odhadů reakcí na inzeráty?
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78505
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:401e:41a5:1:0:8d71:7174) --- 4. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500) (78503)
Příležitostný prodej oddelku? No já měl a oni na mě vytáhli archiv mých inzerátu....měl jsem tam....že přijímám objednávky na oddelky.....a i fotku s řadou několik desítek /50 asi/ oddelku a i matky....
.
Vy v tom máte moc jasno ale mě do smíchu mění ale věřte že realita je jiná.....a bude asi tvrdá pro mě
Dost tvrdá
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78504
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:4008:1e45:1:0:87e2:3612) --- 3. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78500)
A s tema včelstvama, oddělkama, krutatama a jehňatama to je v pohodě j
Když jde nahodilý příležitostný prodej jak je to soustavna cinnost jde o podnikání. To zas řeší FÚ a zakon o dani z příjmu.
A i příležitostný prodej platí hranice osvobození 30, nebo teď nově kolik 50 tisíc?¿ Kč ročně. Takže prodáš pár papoušků za 80 000 a stejně prodáš DP a platíš daň $10 PŘÍLEŽITOSTNÝ PŘÍJEM.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78503
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:4008:1e45:1:0:87e2:3612) --- 3. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499) (78501)
Radime nespekuluj, na to je jasně stanovená legislativa. Jen hledat.
Prodej malých množství vlastních produktů z prvovýroby
§ 27a
d) med, mateří kašičku nebo včelí vosk pocházející z vlastního chovu včelstev ve své domácnosti, ve svém hospodářství, v tržnici nebo na tržišti, které se nacházejí na území České republiky, a to přímo spotřebiteli, anebo jej dodávat do místního maloobchodu.
Legislativní podklady, na základě kterých je umožněn prodej ze dvora:
Zákon 166/1999 Sb., veterinární zákon, § 27a a vyhláška č. 289/2007 Sb., o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství. Novelou zákona je Předpis č. 302/2017 Sb.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78502
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 3. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495) (78499)
Nezpracované včelí produkty by snad měly být med, vosk, pyl, propolis a mateří kašička. Všechno v surovém stavu nebo slabě upraveném. Med pastovaný, pyl kvašený, vosk přetavený a čistý, propolis bez příměsí. U mateří kašičky si nejsem úplně jistý.
Teoreticky by tam mohly patřit i včelí oddělky a roje, protože to jsou defakto taky "nezpracované" produkty. Jak včelstvo oddělek a roj udělá, tak v takovém stavu se prodává. Je to totéž jako když chovatel prodává třeba živá kuřata nebo jehňata. A kupující rozhoduje, jestli je sní nebo použije na svůj chov.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78500
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:1028:96c4:8366:1cd4:14d4:79d1:e6dd) --- 2. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494) (78495)
Prodej ze dvora jde jenom med do 2t ročně. , a možná MK. Určitě ne svíčky a už vůbec medovina. Protože medovina a svíčka nejsou produkty prvovýroby. Takže přebytek z prvovýroby max. Med, surový vosk, MK. I med s ořechy nebo se skořicí třeba už potřebuješ registrovanou provozovnu a živnostenský list. U svíček též. Stejně tak u medoviny a tam ještě alkohol, takže celní správa.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78499
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R.Polášek (90.178.51.173) --- 2. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488)
"Oni mě nechtějí dodanit jako příležitostného příjmu ale jako nepřiznané daně z podnikatelské činnosti"
Tak buďto máš přes 60 včelstev nebo jsi inzeroval tak intenzívně, že si to na úřadech myslí. Nebo něco v podobném smyslu.
Tak buďto je přesvědčíš, že jsi nepodnikal nebo se budeš snažit usmlouvat srazit doměřenou daň co nejméně a pokud možno bez zbytečných pokut.
Jak si to tady rozepsal, jak hluboko v tom jsi, tak podle mne to vidím, že by se vyplatila placená pomoc daňového či účetního odborníka.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78497
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (2a00:102a:5025:49c5:1:0:f059:1bb8) --- 2. 12. 2024
Re: Prodej medoviny ze dvora (78472) (78476) (78481) (78482) (78486) (78488) (78489) (78494)
A ty vůbec netušíš o čem mluvíš když píšeš takový nesmyslů.....to že jsem na to mít živnost je bohužel tvrdá reality...nechal jsem se uchlácholit takovyma pitomcama jako ty že je to jen prebytkova činnost...no co...teď to vyziram....
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 78495
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Celkem je ve Včelařské konferenci již 78554 příspěvků(zde zobrazeno 61 příspěvků, od č. 78494 do č. 78554)
Několik rad pro badatele v archivu Včelařské konference.
Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno,
které je dostupné pod názvem "Archiv Včelařské konference" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že nejstarší
jsou nahoře a novější dole). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely
(pro začátek kliknětě na
"nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž konference začíná, a pak klikejte na "novější",
čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 60 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na
tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).
Nejnovější - Novější - Starší - Nejstarší
Klikněte sem pro nápovědu