78508
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
- Radek HUBAČ (e-mailem) --- 4. 3. 2007
RE: Drátky
Základní problém je, že nerez drátky nevedou dobře proud, tak se blbe zatavují. Jinak zatavuji startovacími kabely přímo z autobaterie(přímo z auta) jde to rychle a baterii to nevadí.
MUDr. Radek Hubač drh/=/seznam.cz mobil: 774 028 601
-----Original Message----- From: vcely-bounces/=/v.or.cz [mailto:vcely-bounces/=/v.or.cz] On Behalf Of Seryn Petr Sent: Sunday, March 04, 2007 3:58 PM To: vcely/=/v.or.cz Subject: Re: Drátky
Myslím, že v použitém materiálu nebude velký rozdíl. Já používám zvlńovač, kterým se drátky napnou. Při zatavování položím mezistěnu na drátky, které se trafem nahřejí, až se mezistěna do poloviny zataví. Výkon trafa je potřeba upravit, aby vyhovoval danému rámku. Při troše trpělivosi jde práce rychle od ruky. Přeji hodně uspěchu. Petr
> Mohl by mi někdo poradit jestli jsou lepší a vhodnější nerez drátky,které > jsou nyní k dostání?>
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21287
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Karel (88.103.157.154) --- 4. 3. 2007
Re: Drátky
Základní problém je, že nerez drátky nevedou dobře proud, tak se blbe
zatavují. Jinak zatavuji startovacími kabely přímo z autobaterie(přímo z
auta) jde to rychle a baterii to nevadí.
......
V případě 4x vodorovně drátkovaného Langstrota NEREZEM přepínám nabíječku na 24V. Jde to rychleji. Takže pokud má někdo trafo 24V, může zkusit i je. Ale bacha na stará trafa! :-) A kdo nemá předepsané pojistky ......
Karel
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21292
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polá?ek (e-mailem) --- 5. 3. 2007
Re: Drátky
Pokud jde jen o trafo na zatavování, vedle napětí musí mít i určitou "výdrž". Do drátků jde proud v rozmezí 3 - 6 ampér. jenže trafo, které má 12 - 15 - 24 voltů a dává trvale 6 ampér je dost drahé i těžké. A zase z nějakého šrotu těžko sehnatelné. Stačí trafo, které podle parametrů při těch napětích může dávat trvale proud od cca 1 ampéru výš, takové trafo na těch pár sekund ten proud do těch 6 ampérů dodá bez poškození, je třeba jen mezi zatavováním rámků dělat přestávky, aby vinutí vychladlo. A lépe se v různém šrotu - zesilovačích nebo některých starých televizích atd nebo bazarech hledá. Důležité je při zabudování do nějaké krabice a používání kvalitně propojit sekundární vinutí s nulákem proti probití síťového napětí přes izolaci trafa. Totéž zvládne jednoduchá autonabíječka typu trafo- diody, kromě nejlevnějších šuntů mají kvůli spolehlivosti ty diody předimenzované.
R. Polášek
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21304
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Karel (194.138.39.55) --- 5. 3. 2007
Re: Drátky
Do drátků jde proud v rozmezí 3 - 6 ampér. jenže trafo, které má
12 - 15 - 24 voltů a dává trvale 6 ampér je dost drahé i těžké.
Pokud takové trafo není někde po ruce (například 24V z průmyslových aplikací) a měly by se do toho dávat prachy, tak doporučuji zvážit nabíječku na autobaterie. Ta se taky hodí. Ale je třeba kouknout, aby nebyla moc "chytrá" - některé očekávají "proti"napětí z baterky, jinak nezapnou.
Já jsem koupil kdysi jednu - velkou plechovou bednu s jedním trafem, můstkem, pojistkama a hlavně tepelnou ochranou. Měla i dvě napětí 12/24V. K autům bych jí stejně potřeboval. Takže navíc je tam jen ten přepínač 24V, ale tím je to trafo bytelněji dimenzováno a ještě jsem ho nezlikvidoval. A dá se sním i vytáčet med.
Jinak jen zopakuji, že někdo má dobré zkušenosti se zdrojem z počítače. Jestli utáhnou i nerez nevím.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21313
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polá?ek (e-mailem) --- 5. 3. 2007
Re: Drátky
> Jinak jen zopakuji, že někdo má dobré zkušenosti se zdrojem z počítače. > Jestli utáhnou i nerez nevím.
Záleží na délce drátu, to znamená na velikosti rámku. Já v 39x24 mám asi 1,6 metru drátu, na pocínovaný stačí v pohodě, na nerez tak s přihmouřením obou očí, ale jde to. U počítačového zdroje je třeba dávat pozor na zatížení + 5 voltové větve. Starší zdroje mají regulaci napětí vztaženou jen k té pětivoltové větvi, pokud se ta nezatíží aspoň 5 ampéry, třeba jedním vláknem reflektorové automobilové žárovky, na 12 voltech není 12, ale klidně 6 - 8 voltů.
R. Polášek
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21321
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Honza Jindra (84.244.102.138) --- 5. 3. 2007
Re: Drátky
Karel (194.138.39.55) --- 5. 3. 2007
Jinak jen zopakuji, že někdo má dobré zkušenosti se zdrojem z počítače. Jestli utáhnou i nerez nevím.
Používám zdroj z 486. Výstup 5V mám zatížený 21W žárovkou pro nastartování pulzního zdroje. Některé zdroje tuto zátěž nevyžadují. Při nechtěném zkratování dojde k automatickému vypnutí. Stačí zdroj na chvilku vypnout a jede dál. Drátky používá nerez 0,4mm a při zatavování postupuji u vodorovného drátkování nízkých rámků tak, že zatavuji 5V po jednom drátku. U vysokých svisle drátkovaných rámků postupuji po dvojicích drátků. Lépe se mi tak hlídá zatavení jednotlivých drátků zejména nyní co používám mezistěny z vlastního vosku, které mám vyrobeny válcováním za studena. Ty mají několik vad, že nejsou dokonale rovné a jsou nestejně silné.
Honza
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21335
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Tom (88.101.214.141) --- 5. 3. 2007
Re: Drátky
Dobrý den,
co se týká zatavování mezistěn, velikost proudu , který protéká drátkem ( odporem) je přímo závislá na velikosti
napájecího napětí. Čím větší napětí, tím větší proud.
Mám vyzkoušeno , že napětí 24 V z klasického transformátoru
- tvrdý zdroj - výkon 70VA postačí. Při zatavování drátků
neprotéká proud trvale.
Transformátor by měl být bezpečnostní.Trafo je možné
vyrobit v zalitém provedení - odpadá problém zakrytování.
Cena těchto transfomátorů se pohybuje mezi 600 - 800Kč.
Váha do 1 kg.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21342
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polá?ek (e-mailem) --- 6. 3. 2007
Re: Drátky
No za 700 - 800 korun půjdu do obchodu s počítači a koupím tam za ty peníze výkonný počítačový zdroj. Ty výkonné nejnovější mají dvě dvanáctivoltové větve po 8 - 15 ampérech, nevím, jestli se dají spojit, pokud ano je k dispozici proud až 15 - 30 ampér při 12 voltech. Vedle zatavování ideální pro pohon 12 V motorkem. Levný 300 wattový zdroj je od cca 400 Kč.
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Tom" <to.vlk/=/quick.cz> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Monday, March 05, 2007 9:01 PM Subject: Re: Drátky
> Dobrý den, > > co se týká zatavování mezistěn, velikost proudu , který protéká drátkem ( > odporem) je přímo závislá na velikosti > napájecího napětí. Čím větší napětí, tím větší proud. > Mám vyzkoušeno , že napětí 24 V z klasického transformátoru > - tvrdý zdroj - výkon 70VA postačí. Při zatavování drátků > neprotéká proud trvale. > > Transformátor by měl být bezpečnostní.Trafo je možné > vyrobit v zalitém provedení - odpadá problém zakrytování. > > Cena těchto transfomátorů se pohybuje mezi 600 - 800Kč. > Váha do 1 kg.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 21346
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma
Klikněte sem pro nápovědu